مهاجرت پزشکی

مهاجرت کاری پزشکان به آلمان

کشور آلمان با توجه به شرایط اقتصادی عالی، هزینه‌های زندگی معقول، روند نسبتاً آسان‌تر به نسبت کشورهای انگلیسی‌زبان به‌عنوان یک گزینه ایدئال برای مهاجرت پزشکان است. پاسپورت آلمان یکی از معتبرترین پاسپورت‌های دنیاست و در کشور آلمان با توجه به اینکه رشته پزشکی همواره جز رشته‌های موردنیاز است در زمان کمتر از دو سال می‌توان به اقامت دائم رسید. همچنین افراد در صورت داشتن شرایط لازم بعد از اقامت دائم و طی کردن سنوات در نظر گرفته‌شده می‌توانند شهروندی آلمان را نیز اخذ کنند.

در کشور آلمان نیز مشابه اکثر کشورهای دنیا افرادی که قصد کار در حرفه پزشکی دارند باید مجوزهای لازم را دریافت کنند. داشتن مدرک زبان آلمانی، طی کردن مراحل صلاحیت پزشکی، زبان تخصصی پزشکی، معادل‌سازی مدارک تحصیلی و … ازجمله دغدغه‌های پزشکانی است که قصد مهاجرت به آلمان رادارند. لذا پزشکان برای مهاجرت به آلمان باید با آگاهی از مراحل لازم برای ورود به کشور آلمان برنامه زمانی مناسبی برای مهاجرت در نظر داشته باشند.

در این مقاله مراحل ورود پزشکان به بازار کار آلمان پرداخته می‌شود. مجوزهای کاری لازم، آزمون‌های صلاحیت پزشکی و روش اقدام نیز با جزئیات شرح داده می‌شود. درنهایت هزینه‌های زنگی، درآمد نسبی پزشکان و شرایط زندگی بررسی می‌شود تا افراد قبل از ورود به اقدام به طی کردن مراحل ذکرشده آگاهی لازم را از شرایط کشور آلمان داشته باشند.

کار پزشکان در آلمان

مراحل مهاجرت پزشکان به آلمان

پزشکان برای ورود به آلمان باید مراحل لازم را مرحله‌به‌مرحله طی کنند تا بتوانند مجوز کار دریافت کنند. این مراحل با اولویت انجام در این بخش شرح داده می‌شود.

گام اول: مدرک زبان آلمانی

برای کار در حرفه پزشکی در آلمان باید مدرک زبان تخصصی پزشکی در سطح C1 و زبان عمومی B2 ارائه کرد. یادگیری زبان آلمانی نسبتاً دشوار است و افراد معمولاً حدود یک سال برای آموزش زبان زمان نیاز دارند. برای آزمون زبان و گرفتن مدرک معتبر حتماً از چند ماه قبل برای گرفتن وقت امتحان اقدام کنید.

گام دوم: گرفتن وقت سفارت

برای گرفتن وقت سفارت با توجه به نوع ویزای درخواستی باید از قبل هم‌زمان با یادگیری زبان اقدام کرد. افراد باید نوع ویزای درخواستی برای حرفه پزشکی را به‌درستی انتخاب کنند تا در زمان وقت مصاحبه سفارت با مشکل مواجه نشوند.

گام سوم: انتخاب ایالت و انتخاب کلاس زبان تخصصی و در صورت نیاز آزمون معادل‌سازی

پزشکان متقاضی کار در کشور آلمان باید این نکته را مدنظر داشته باشند که هر ایالت مدارک و شرایط خاص خود را دارد. لذا باید بر اساس ایالت انتخابی اقدام به آماده‌سازی شرایط و تهیه مدارک کنند. اگر مدارک پزشکی فرد در ایالت مدنظر مورد تائید قرار نگرفت فرد باید اقدامات لازم برای شرکت در آزمون‌های معادل‌سازی پزشکی (Kenntnisstandprüfung یا Gleichwertigkeitsprüfung) آماده کنند. پزشکان باید ایالت انتخابی را به‌درستی انتخاب کنند زیرا کار در سایر ایالت‌ها و گرفتن مجوز لازم شاید به‌اندازه مهاجرت به کشوری دیگر سخت باشد.

گام چهارم: ترجمه مدارک موردنیاز بر اساس ایالت انتخابی

پزشکان متقاضی کار در آلمان بر اساس مدارک موردنیاز ایالت انتخابی باید اقدام به ترجمه مدارک و تائید آن کنند. این روند کاری در آلمان با عنوان آنرکنگونگ شناخته می‌شود که بخش مجزا در همین مقاله جزئیات بیشتر شرح داده می‌شود. افراد باید حتماً قبل از اقدام برای ترجمه و تائید مدارک به سایت سفارت مراجعه کرده و مدارک را به‌درستی و به‌صورت کامل ترجمه کنند.

گام پنجم: ارسال مدارک به ایالت انتخابی

افراد بعد از ترجمه و تائید مدارک توسط سفارت باید مدارک مربوطه را به ایالت انتخابی ارسال کنند و منتظر دریافت DB (Defizit Bescheid) یا گواهی عدم نقصی مدارک باشند.

گام ششم: مراجعه به سفارت برای دریافت ویزا

بعد از انجام مراحل ذکرشده افراد باید بعد از دریافت ایمیل دوم سفارت با مدارک کامل به همراه مدرک زبان B2، DB و در صورت نیاز گواهی تمکن مالی برای دریافت ویزا اقدام کنند.

گام هفتم: سفر به آلمان

بعد از دریافت ویزا پزشکان باید در کلاس‌ها و امتحانات لازم برای دریافت گواهی اپروباتسیون شرکت کنند. درنهایت بعد از گرفتن گواهی اپروباتسیون می‌توانند به دنبال کار در ایالت مربوطه باشند. در برخی از ایالت‌ها امکان گرفتن کار بعد از قبولی آزمون زبان تخصصی هم امکان‌پذیر است.

درصورتی‌که افراد پیشنهاد کاری مورد تائید داشته باشند می‌توانند با داشتن مجوز پزشکی موقت (Berufserlaubnis) در کشور آلمان شروع به کار کنند. درصورتی‌که با این درخواست موافقت شود و گواهی برای افراد صادر شود تا زمان صدور مدرک Approbation امکان کار با حداقل شرایط درآمدی امکان‌پذیر است.

مراحل و شرایط مهاجرت پزشک به آلمان

مجوز کار پزشکی در آلمان اپروباتسیون Approbation

مجوز کار پزشکی که در آلمان برای افراد صادر می‌شود Approbation نام دارد و پزشکان با داشتن این مدرک اجازه کار حرفه‌ای در آلمان خواهند داشت. برای پزشکان بین‌المللی در هنگام درخواست مجوز و بررسی مدارک دو حالت پیش می‌آید:

  1. مدارک تائید می‌شود و مجوز صادر می‌شود.
  2. عدم تائید مدارک و شرکت در آزمون‌های اپروباتسیون آلمان برای گرفتن مجوز کار

افرادی که مدرک پزشکی خود را از آلمان دریافت کرده باشند بلافاصله بعد اتمام دوره تحصیلی مجوز کاری را دریافت خواهند کرد؛ اما افرادی که خارج از اتحادیه اروپا مدرک پزشکی خود را گرفته باشند باید درخواست تائید مدارک داده تا با معیارهای آلمان موردسنجش قرار گیرد. درصورتی‌که فرد در آزمون‌های تخصصی زبان آلمانی نمره قابل‌قبول کسب کند واجد شرایط گرفتن مجوز کار پزشکی خواهد بود.

در صورت عدم پذیرفته شدن مدارک فرد باید خود را برای شرکت در آزمون‌های اپروباتسیون آلمان آماده کند. آزمون‌های معادل‌سازی بر اساس ایالت انتخابی شامل Kenntnisstandprüfung یا Gleichwertigkeitsprüfung است که دانش پزشکان را در حوزه پزشکی عمومی، جراحی عمومی، داروشناسی و پزشکی اورژانس موردسنجش قرار می‌دهد.

گرفتن مجوز اپروباتسیون آلمان برای هر ایالت شرایط خاص خود را دارد. هر ایالت بر اساس سطح مهارت زبانی آلمانی، تجربه کاری و تخصص پزشک مربوطه را به متقاضیان اعطا می‌کند که شرایط ذکرشده در هر ایالات متفاوت است. پزشکان علاوه برداشتن سطح زبانی b2 برای سنجش واژگان تخصصی پزشکی که توسط نظام پزشکی آلمان برگزار می‌شود شرکت کنند. داوطلبان بر اساس ایالت انتخابی دریکی از دو آزمون Patientenkommunikationstest برای سنجش برقراری ارتباط با بیماران یا Fachsprachprüfung برای سنجش واژگان پزشکی به زبان آلمانی شرکت کنند.

سطح و مهارت زبانی لازم برای حرفه پزشکی در آلمان

بدون شک ارتباط کلامی پزشک و بیمار یکی از ملزومات اصلی این حرفه است. درواقع پزشک باید با ارتباط با بیمار از او شر حال گرفته تا بتواند بیماری و مشکلات جسمی را تشخیص دهد. سطح زبانی لازم برای ارتباط با بیمار B2 است که در برخی از شهرها سطح C1 مدنظر قرار می‌گیرد. افراد باید قبل از شرکت در آزمون زبانی آلمانی Fachsprachenprüfung شرکت کنند. بهتر است با برنامه‌ریزی درست برای کلاس زبان آلمانی اقدام کنید تا برای آزمون‌های شفاهی و کتبی آمادگی کافی داشته باشید.

افراد باید برای کار در آلمان مدارک زبان از مراکز معتبر ارائه دهند. از مراکز معتبر ارائه‌دهنده این مدارک می‌توان به TELC، Goethe Institut، ÖSD یا TestDaF اشاره کرد.

مدارک لازم برای کار پزشکی در آلمان

همان‌طور که در متن اشاره شد مدارک یا مراحل کار پزشکان در آلمان بسته به ایالت انتخابی متفاوت هست؛ اما به‌صورت کلی مدارکی که فرد برای کار پزشکی در آلمان نیاز دارد به‌صورت زیر است:

  • مدارک تحصیلی (دانشنامه، ریزنمرات و مقالات)
  • مدارک هویتی (شناسنامه، پاسپورت و کارت ملی و …)
  • مدارک حرفه‌ای (کارت نظام پزشکی، پروانه پزشکی و پروانه طبابت)
  • رزومه کامل زمان‌بندی‌شده
  • ریزنمرات تحصیلی
  • گواهی عدم سو پیشینه پزشکی (goodstanding)
  • مدارک زبان آلمانی معتبر
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • انگیزه نامه پزشک برای کار در آلمان

مراحل انجام انركنونگ برای کار پزشکی در آلمان

برای انجام آنرکنونگ باید در سايت رسمی آنرکنونگ وارد شوید و اسم رشته مدنظر را وارد کنید. در صفحه‌ی بعد اسم شهر يا ايالت موردنظرتان رو وارد می‌کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود آدرس پستي، ايميل و شماره تلفن و فاكس مربوط به اداره‌ی انركنونگ شهر انتخابی قابل‌مشاهده هست.

شما باید به شرکت موردنظر ایمیل ارسال کنید و تقاضای معادل‌سازی مدارک تحصیل و کار در ایالت مربوطه را دهید. بعد از ارسال ایمیل برگه‌های مربوطه برای شما ارسال می‌شود که باید با تکمیل کردن آن مدارکی که برای شما لیست می‌شود را ارسال کنید. مدت‌زمان بررسی معمولاً بین 4 تا 6 ماه متفاوت است. هزینه این روند کاری بسته به ایالت انتخابی بین 100 تا 500 یورو متفاوت است.

درآمد پزشک عمومی در آلمان

میزان حقوق دریافتی پزشک عمومی به‌طور متوسط 7 هزار یورو است. افرادی که تازه‌وارد بازار کار پزشکی در آلمان می‌شوند باید برای حقوق دریافتی کمتری را مدنظر داشته باشند. معمولاً برای طی شدن دوره‌ها یا در ماه‌های اول حقوق در حدود 3500 تا 4000 یورو قابل‌دسترس است. همچنین حقوق دریافتی فرد بر اساس سوابق کاری می‌تواند تا بیش از 11 هزار یورو در ماه نیز افزایش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما