مهاجرت پرستار

مهاجرت پرستار به آلمان

نیاز به پرستار در آلمان با توجه بالا رفتن میانگین سن در این کشور افزایش چشمگیری داشته است. کشور آلمان در حال حاضر جز پنج کشور محبوب برای مهاجرین است. با توجه به شرایط مساعد کاری، خدمات رفاهی و زندگی باکیفیت بالا مهاجرت پرستار به آلمان همواره موردتوجه افراد که در این حرفه مشغول به کارند، بوده است. با توجه به اینکه حرفه پرستاری جز مشاغل موردنیاز کشور آلمان است پرستاران می‌توانند در زمان کوتاه‌تری نسبت به برخی مشاغل دیگر اقامت دائم این کشور را به دست بیاورند.

پرستاران برای مهاجرت به آلمان در ابتدا باید مجوز کار در این کشور را کسب کنند. گذراندن دوره‌های کارورزی یا آزمون صلاحیت کاری، داشتن مدرک زبان آلمانی و مهارت زبانی کافی، طی کردن مراحل اداری برای گرفتن ویزای کاری ازجمله مواردی است که فرد باید برای آن برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد. همچنین اطلاع از وظایف کاری پرستار در کشور آلمان و میزان حقوق دریافتی بر اساس سابقه و شرایط کاری برای افرادی که قصد مهاجرت به آلمان دارند، ضروری است.

افراد با آگاهی از مراحل کاری برای مهاجرت به این کشور می‌توانند برنامه‌ریزی مناسب برای انجام اقدامات لازم داشته باشند. لذا در این مقاله اطلاعات لازم برای پرستارانی که قصد مهاجرت به آلمان دارند آورده شده است. افراد با شناخت این مراحل با خیالی آسوده می‌توانند برنامه لازم برای مهاجرت را قدم‌به‌قدم پشت سر بگذارند تا به هدف خود یعنی کار به‌عنوان پرستار در آلمان برسند.

کار پرستار در آلمان

مراحل مهاجرت پرستار به آلمان

پرستاران برای مهاجرت با آلمان باید مجوز کاری در این کشور را داشته باشند. برای گرفتن مجوز کاری باید در ابتدا آنرکنونگ Anerkennung انجام دهند. آنرکنونگ درواقع تأییدیه بر مدارک و سوابق کاری پرستار در کشور مبدأ است. فرد باید مدارک شغلی و تحصیلی خود را ترجمه و سپس تائید کند.

در مرحله بعد این مدارک باید برای اداره آنرکنونگ ارسال شود. معمولاً زمان پاسخ آنرکنونگ از دو سه هفته تا چند ماه زمان می‌برد. این پاسخ به‌اصطلاح Defizitbescheid یا دفیزیت بشاید شناخته می‌شود و شما این پاسخ را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد. درواقع این گواهی میزان نقصیات یا کامل بود مدارک کاری شما را مشخص می­کند.

مدت اعتبار مدرک دفیزیت بشاید یک سال است و فرد باید با برنامه‌ریزی زمانی مناسب در مدت این‌یک سال مجوز کاری را دریافت کند.

با توجه تفاوت‌های درسی و نظام درمانی ایران و آلمان معمولاً برای پرستاران ایرانی در ابتدا مجوز کار یا آنرکانت Anerkannt صادر نمی‌شود. پرستاران ایرانی باید برای جبران این تفاوت‌ها یا نواقص یکی از دو راه زیر طی کنند:

  • ثبت‌نام در دوره سازگاری یا Anpassungslehrgang
  • شرکت در آزمون امتحان کنتنیس Kenntnisprüfung یا آزمون دانش

دوره سازگاری یا Anpassungslehrgang

برای پرستاران ایرانی برای دوره سازگاری معمولاً زمان 3 ماه تا یک سال را بر اساس ایالت انتخابی در نظر می‌گیرند. متقاضیان کار پرستاری در آلمان که در این دوره ثبت‌نام می‌کنند به‌عنوان کمک پرستار در مراکز درمانی کار می‌کنند. در این دوره افراد باید در کلاس‌های آموزشی تئوری و عملی که معمولاً هفته‌ای یک تا دو روز برگزار می‌شود شرکت کنند.

افراد برای شرکت در این دوره حقوق هم دریافت می‌کنند که معمولاً معادل 60 تا 70 درصد حقوق پرستار است. این مقدار از 2000 تا 2500 یورو در ماه است که پس از سپری کردن و این دوره به‌عنوان یک پرستار آنرکانت Anerkannt بیش از 3000 یورو می‌رسد.

امتحان کنتنیس Kenntnisprüfung یا آزمون دانش

گزینه سخت‌تری که پرستاران ایرانی می‌توانند انتخاب کنند شرکت در آزمون دانش یا کنتنیس است. برای شرکت در این آزمون باید از سطح زبانی بالای برخوردار بود و همچنین قبولی در این آزمون نیز دشوار است. برای شرکت در این آزمون باید دوره‌های آمادگی را نیز شرکت کرد.

افراد فقط دو بار می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و درصورتی‌که عدم موفقیت بعد از دو آزمون باید به ایران بازگردند.

در کشور آلمان بیمارستان‌ها از پرستارانی که قصد شرکت در این آزمون و دوره آمادگی را دارند حمایت می­کنند. بیمارستان‌هایی که دوره‌های آمادگی را برگزار می‌کنند معمولاً خدمات زیر را برای پرستاران مهاجر در نظر می‌گیرند:

  • عدم نیاز به تمکن مالی برای شرکت در دوره
  • پرداخت هزینه دوره آموزشی را که بین 3 تا 7 هزار یورو توسط بیمارستان
  • بعضاً پرداخت هزینه سفر و بلیت هواپیما
  • ارائه خوابگاه برای اسکان فرد
  • ارائه لب تاب برای امور آموزشی

پرستاران متقاضی استفاده از این خدمات باید این نکته را در نظر داشته باشند که بیمارستان‌ها در قبال ارائه این خدمات معمولاً تعهد کاری یک یا دوساله می‌گیرند. در صورتی امتناع فرد بر اساس قرارداد کاری فرد باید جریمه و خسارت در نظر گرفته‌شده را به بیمارستان پرداخت کند.

مهاجرت پرستار به آلمان

مدرک زبان لازم برای مهاجرت پرستاران به آلمان

برای کار در کشور آلمان به‌عنوان پرستار و طی کردن دورهای آمادگی آزمون دانش یا دوره سازگاری یا آنپسونگ داشتن مهارت زبانی در سطح b2 الزامی است. بعضاً در برخی از ایالت‌ها آنرکنونگ بدون داشتن مدرک زبان دفیزیت بشاید را صادر می‌کند اما مجوز شرکت در دوره انپسونگ یا سازگاری داده نمی‌شود. اگر در به‌صورت استثنا برخی مراکز این مدرک را صادر کنند فرد با توجه به مشغله کاری و در نظر گرفتن اعتبار یک‌ساله دفیزیت بشاید فرصتی برای یادگیری زبان آلمانی در آلمان نخواهد داشت.

بهتر است فرد در ایران زمانی که به سطح زبانی b1 در ایران رسید برای آنرکنونگ اقدام کند تا ازنظر برنامه زمانی با مشکل مواجه نشود.

بر اساس تجربه افرادی که اقدام به یادگیری زبان آلمانی کرده‌اند درصورتی‌که روزی 3 تا 5 ساعت زمان برای یادگیری زبان صرف شود می‌توان در مدت یک سال به سطح b2 رسید. بهتر است متقاضیان از طریق مؤسسات و مراکز آموزشی معتبر که اقدام به آموزش زبان و اعطای مدرک معتبر مورد تائید سفارت می‌کنند اقدام کنند. برای اطلاع از این مراکز با ما در تماس باشید.

مدارک موردنیاز برای آنرکنونگ مهاجرت پرستاران به آلمان

در کشور آلمان افراد باید بر اساس ایالت انتخابی مدارک لازم برای آنرکنونگ را آماده کند. برای اطلاع از این لیست حتماً قبل از اقدام باید با مکاتبه یا مراجعه به لینک ارتباطی مرکز مربوطه از جزئیات مدارک لازم مطلع شوند. به‌صورت کلی لیست مدارک شامل موارد زیر است:

مدرک کارشناسی و ریزنمرات

این مدارک حتماً باید با تفکیک ساعت واحدهای عملی و تئوری باشد. افرادی که از دانشگاه دولتی مدرک دریافت کرده‌اند باید بعد قبل از ترجمه توسط وزارت بهداشت تائید دریافت کنند و سپس برای ترجمه اقدام کنند. در دانشگاه آزاد نیز بعد از تائید توسط سازمان مرکزی تهران باید برای ترجمه مدارک اقدام کرد.

مدارک شناسایی

این مدارک شامل کپی پاسپورت و ترجمه و تائید شناسنامه با شناسه ویزامتریک در صورت تغییر نام و نام خانوادگی است.

رزومه

رزومه فرد باید به زبان آلمانی باشد و نیازی به تائید ندارد.

انگیزه نامه یا Absichterklärung

فرد باید در یک متن ساده به زبان آلمانی اعلام کند که قصد زندگی و کار در ایالت انتخابی را دارد.

گواهی سوابق کاری پرستاران برای مهاجرت

درصورتی‌که فرد پایان طرح داشته باشد باید با پرینت از سایت برای تائید گرفتن از وزارت بهداشت و سپس ترجمه اقدام کنید.

افرادی که در بیمارستان دولتی مشغول بکار بوده‌اند باید از طریق سیستم اتوماسیون درخواست گواهی اشتغال دهند. سپس از طریق معاونت درمان گواهی سوابق کار را دریافت کنند.

افرادی که در بیمارستان خصوصی مشغول بکار بوده‌اند معمولاً معاونت درمان برای گواهی کار صادر نمی‌کند. افراد باید گواهی سابقه کار را از بیمارستان دریافت کنند و با داشتن سابقه بیمه و مهر بیمه امکان ترجمه وجود دارد. در صورت عدم مهر توسط بیمه باید مدارک به آلمان ارسال شود و در آنجا ترجمه شود.

کارت نظام پرستاری

افراد باید پرینت پشت و روی کارت نظام پرستاری از که توسط نظام پرستاری مهر تائید گرفته باشد برای ترجمه ارسال کنند.

گواهی گود استندینگ

پرستاران برای دریافت گواهی گود استندینگ باید از طریق سایت نظام پرستاری درخواست دهند. عضویت پرستاران برای دریافت گوداستندینگ باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما