تحصیل پزشکی در خارج

تحصیل پزشکی در قطر

تحصیل در رشته‌های پزشکی در کشورهای اطراف ایران به دلیل نزدیکی همواره موردتوجه داوطلبان ورود به این حرفه بوده است. کشور قطر یکی از گزینه‌های تحصیل در رشته پزشکی است که در سال 2023-2024 دو دانشگاه در این کشور مورد تائید وزارت بهداشت هستند.

 با توجه به رتبه علمی بالا و کیفیت بالای آموزشی در این دانشگاه‌ها شرایط ویژه برای پذیرش در این دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌شده است. داشتن مدارک لازم شرکت در آزمون‌های ورودی رشته‌های پزشکی ازجمله مواردی است که باید موردتوجه متقاضیان تحصیل پزشکی قطر قرار گیرد. لذا در این مطلب شرایط پذیرش با جزئیات بیان می‌شود تا متقاضیان با داشتن اطلاعات کافی برای تحصیل در این کشور اقدام کنند.

تحصیل پزشکی در قطر

شرایط پذیرش در رشته پزشکی قطر

در حال حاضر دو دانشگاه جامعه قطر و دانشگاه کرنل در لیست دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت ایران قرار دارند؛ و در این قسمت شرایط پذیرش این دو دانشگاه با جزئیات بیان می‌شود.

پذیرش در دانشکده پزشکی جامع قطر

همه متقاضیان رشته پزشکی دانشگاه قطر باید دیپلم 12 ساله داشته باشند و ریزنمرات کارنامه آن‌ها باید توسط آژانس آموزشی دانشگاه تائید شود. شرایط زیر در مقطع دبیرستان ذکرشده در این بخش حداقل امتیازات است و با توجه به میزان رقابت و ظرفیت محدود پذیرش افراد با داشتن نمرات بالاتر شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت.

نکته قابل‌توجه این است که همه متقاضیان به‌عنوان متقاضیان سال اول پزشکی عمومی طبقه‌بندی می‌شوند و دوره کالج در دانشگاه قطر وجود ندارد. شرایط پذیرش در دانشگاه جامعه قطر به شرح زیر است:

  • داشتن معدل دبیرستان حداقل 18 به بالا یا 90%
  • مهارت زبان انگلیسی: آیلتس = 6 یا تافل 520 یا IBT = 68
  • درس ریاضیات: SAT 530 یا ACT 21 یا QU Math Placer 200.
  • نمرات آزمون انگلیسی و ریاضیات باید قبل از شروع فرآیند درخواست به مرکز آزمون دانشگاه قطر ارسال شود.

شرایط پذیرش دانشگاه کرنل

برای پذیرش در دانشگاه کرنل طی کردن مراحل زیر الزامی است:

  • اتمام دوره متوسطه
  • آزمون‌های استاندارد
  • بیانیه شخصی
  • نامه‌های مرجع
  • مصاحبه‌ها
  1. تکمیل مدرسه متوسطه

داشتن مدرک دیپلم معادل آموزش مقدماتی کالج آمریکایی، با اولویت درسی شامل ریاضیات پیشرفته، شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک الزامی است. داشتن نمره قبولی در امتحانات A Level مدارس بریتانیا، امتحانات AP در مدارس آمریکا و امتحانات HL را در مدارس IB تکمیل کنند در پروسه پذیرش الزامی است.

  1. آزمون‌های استاندارد

امتحانات ورودی کالج

شرکت در آزمون SAT یا ACT

برای پذیرش حداقل نمره در این آزمون‌ها برای دانشگاه کرنل در نظر گرفته نشده است همچنین در صورت کسب نمرات زبان که در ادامه بیان می‌شود نیازی به ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل نیست. تافل و آیلتس در صورت داشتن یکی از معیارهای زیر قابل‌چشم‌پوشی هستند:

  • کسب نمره 32 یا بالاتر در آزمون ریدینگ آزمون SAT.
  • کسب نمره 600 یا بالاتر در بخش خواندن و نوشتن مبتنی بر شواهد SAT.
  • کسب نمره 25 یا بالاتر در بخش انگلیسی ACT.

3 انگیزه نامه

متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه کرنل علاوه بر کسب نمرات لازم باید در انگیزه نامه دلایل و نظرات خود برای ورود به رشته پزشکی را بیان کنند. در حالت ایدئال، یک بیانیه شخصی باید ویژگی‌هایی مانند موارد زیر را منعکس کند:

  • انگیزه ورود به پزشکی
  • بلوغ و ثبات
  • پتانسیل فکری
  • ویژگی‌های رهبری
  • عشق به یادگیری
  • توانایی شخصیت
  • توانایی‌ها یا استعدادهای خاص
  • دستاوردها
  • همت و فداکاری
  • صداقت و صداقت
  • حس انصاف
  • رحم و شفقت – دلسوزی.
  1. توصیه‌نامه

متقاضیان باید دو توصیه‌نامه از معلمان و مشاوران و مدیران مدرسه برای پذیرش ارائه دهند. این نامه‌ها باید منعکس‌کننده توانایی‌های تحصیلی و ویژگی‌های فردی و دستاوردهای دانش‌آموز باشد.

  1. مصاحبه

از متقاضیانی که مدارک آن‌ها به بهترین وجه معیارهای انتخاب ما را برآورده می‌کند دعوت می‌شود تا برای مصاحبه شخصی حاضر شوند. متقاضیانی که از آن‌ها خواسته می‌شود برای مصاحبه حضور یابند، باید در این فرآیند شرکت کنند تا برای پذیرش در نظر گرفته شوند. تمام مصاحبه‌ها در دوحه قطر انجام می‌شود.

شرایط تحصیل پزشکی در قطر

 شهریه تحصیل پزشکی در قطر

شهریه پزشکی دانشگاه جامعه قطر

هزینه تحصیل در رشته پزشکی قطر برای سال‌های مختلف متفاوت است که میزان هزینه به ریال بیان‌شده است:

  • سال اول 46,800
  • سال دوم 67,200
  • سال سوم 78,000
  • سال چهارم 109,500
  • سال پنجم 133,400
  • سال ششم 131,100

هزینه‌های سالانه دانشگاه کرنل

شهریه در دانشگاه کرنل در آمریکا، نیویورک یکسان خواهد بود. برای دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی 2023-2024 وارد برنامه درسی پیش پزشکی می‌شوند، مبلغ 65204 دلار آمریکا تعیین‌شده است. شهریه سال‌های تحصیلی بعدی متغیر خواهد بود.


حتما بخوانید: همه چیز درباره تحصیل پزشکی در امارات


هزینه زندگی دانشجویی در قطر

در دانشگاه‌های کشور قطر امکانات دانشجویی مانند سلف‌سرویس غذاخوری و خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود. همچنین در دانشگاه جامع قطر امکان دریافت بورسیه رایگان با دریافت کمک‌هزینه ماهانه نیز امکان‌پذیر است؛ اما این بورسیه رقابتی بوده و افراد که دارای بیشترین امتیاز کسب‌شده ازنظر نمره زبان باشند می‌توانند این بورسیه را برنده شوند. به‌صورت کلی هزینه زندگی دانشجویی در قطر در حدود 1500 ریال قطر هست که این هزینه با در نظر گرفتن هزینه خوردوخوراک پوشاک و خوابگاه در نظر گرفته‌شده است.

برنامه آموزشی در دانشگاه جامعه قطر

 در دانشگاه جامعه قطر دانشجویان رشته پزشکی در سه مرحله آموزش کلی دارند: مرحله اول آموزش علوم پایه پزشکی مرحله دوم پیش کارورزی مرحله سوم کارورزی در مرحله اول تمرکز اصلی در برنامه‌های درسی و علوم پایه پزشکی است. طول این دوره یک سال است. در مرحله دوم تمرکز اصلی بر روی بیماران و جامعه است و سیستم‌های یکپارچه اعضای بدن انسان در این مرحله آموزش داده می‌شود. دانشجویان در این مرحله مهارت‌های بالینی را از طریق مواجه با بیماران و یا مانکن‌های آموزشی به دست می‌آورند. طول این دوره دونیم سال است. مرحله نهایی مرحله کارورزی است و این دوره دونیم سال زمان می‌برد. در این مرحله دانشجویان به‌صورت مرحله‌ای در بخش‌های مختلف بیمارستانی موقفت مای بالینی را در بیماران مختلف مشاهده می‌کنند. دانش جویان در بخش‌های اطفال، زنان، زایمان، جراحی، طب اورژانس، بهداشت روان و پزشکی خانواده تجربیات لازم را کسب می‌کنند.

آموزش بالینی فاز یک

آموزش بالینی فاز یک در این مرحله دانشجویان در هفته اول کالج در یک کمپ آموزشی 3 روزه با اساتید و سایر دانش جویان ملاقات می‌کنند و در مراکز مراقبت‌های بهداشتی بیمارستان عمومی حمد با فضای محیط‌های درمانی آشنا می‌شوند. در طول این‌یک هفته دانش آموزان از چند بخش بالینی بازدید می‌کنند. درواقع در طول این‌یک هفته با آنچه قرار است در مدت شش‌ساله تحصیل فراگیرند آشنا می‌شوند.

آموزش بالینی فاز دو

آموزش بالینی در فاز دو این مرحله درواقع دوره پیش کارورزی دانشجویان پزشکی محسوب می‌شود. در این دوره دانشجویان منابع بالینی را در کلاس‌های رسمی که توسط پزشکان شاغل در بخش‌های مراقبی آموزش می‌بینند. مهارت‌های بالینی دانشجویان بر روی بیماران شبیه‌سازی‌شده ارتقا می‌دهند. بیماران شبیه‌سازی‌شده زنان و مردان آموزش‌دیده‌ای هستند که شرح‌حال را شبیه‌سازی کرده و به دانشجویان اجازه معاینه داده و درنهایت به آن‌ها بازخورد می‌دهند. در این دوره دانشجو مهارت‌هایی مانند گرفتن شرح‌حال، معاینه فیزیکی، مهارت‌های مستندسازی تفسیر داده‌های بالینی و سونوگرافی را آموزش می‌بینند. در مراحل بعدی کنترل علائم حیاتی ازجمله دما، ضربان نبض، تعداد نفس، فشارخون، نحوه گرفتن نمونه خون و انجام تزریقات را فرامی‌گیرند. این دوره برای ارتقای دانش و مهارت بالینی دانشجویان است و آن‌ها را برای ورود به مرحله کارورزی اما ده می‌کند.

آموزش بالینی فاز سه

آموزش بالینی در فاز سوم در فاز سوم که 2 سال و نیم زمان می‌برد دانشجویان در محیط بیمارستان به‌صورت علمی مطالعه و تمرین خواهند کرد. در این دوره دانشجویان به‌صورت گروهی تحت نظر سرپرستار بخش‌های تخصصی به‌صورت مستقل‌تر از پزشکان تجربیات عملی خود را ارتقا می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مطلب شرایط تحصیل پزشکی در قطر در دو دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت ایران بیان شد تا متقاضیان تحصیل در این کشور با آگاهی کافی برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. داشت مدرک مهارت زبانی در سطح حداقل آیلتس 6 و قبولی در آزمون‌های ورودی ازجمله شرایط اصلی پذیرش در این کشور است. از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در این کشور نزدیکی به ایران و امنیت بالای آن برای تحصیل می‌توان نام برد. همچنین افرادی که در این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند می‌توانند به‌راحتی در این کشور نیز مشغول بکار شوند که ازنظر درآمد شرایط بسیار مناسبی دارد. هزینه‌های زندگی و تحصیل بالا در این کشور را می‌توان از معایب تحصیل در این کشور نام برد.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. با سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتون توی قطر می شه از بورسیه تحصیلی هم استفاده کرد؟

    1. برای افرادی که در مقطع کارشناسی تحصیلی کنند بورسیه در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما