تحصیل پزشکی در خارج

تحصیل پزشکی در آلمان

امکان تحصیل پزشکی رایگان آلمان را به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. کشور آلمان به دلیل شرایط فوق‌العاده‌ای که دارد پذیرای بیش از 350 هزار دانشجوی بین‌المللی است. افرادی که این کشور را به‌عنوان گزینه تحصیل پزشکی انتخاب می‌کنند می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیل شدن در این کشور مشغول بکار شوند. همچنین امکان گرفتن اقامت دائم و تابعیت نیز پس از سپری کردن سنوات کاری در این کشور امکان‌پذیر است. علاوه بر این موارد با توجه به این‌که تعداد بالایی از دانشگاه‌های کشور آلمان مورد تائید وزارت بهداشت ایران است فارغ‌التحصیلان می‌توانند به‌راحتی در ایران کد نظام پزشکی دریافت کرده و مشغول بکار شوند.

افرادی که از ایران قصد تحصیل در آلمان را دارند با توجه به شرایط در نظر گرفته‌شده نظام آموزشی این کشور باید مراحل لازم برای گرفتن پذیرش را طی کنند. داشتن مدرک زبان آلمانی، مدرک دیپلم معتبر در آلمان، آزمون‌های ورودی و شرایط پذیرش با داشتن قبولی کنکور ایران در رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی ازجمله مواردی است که افرادی که قصد تحصیل در این کشور دارند باید مدنظر قرار دهند.

 

در این مطلب اطلاعات لازم برای آماده‌سازی و اقدام برای تحصیل پزشکی در آلمان قرار داده‌شده است. عزیزان در صورت داشتن هرگونه ابهام می‌توانند در قسمت نظرات سؤالات خود را قرار دهند تا در اسرع وقت توسط کارشناسان باتجربه ما پاسخ داده شود.

تحصیل پزشکی در آلمان

مدرک تحصیلی لازم برای تحصیل پزشکی در آلمان

دانشجو برای تحصیل پزشکی در آلمان باید مدرک دیپلم مورد تائید این کشور را داشته باشد. دیپلم کشور آلمان برخلاف ایران 13 ساله است. لذا متقاضیان تحصیل پزشکی در آلمان نمی‌توانند مستقیم وارد دوره درسی شوند. دو راه‌حل برای جبران این‌یک سال برای ورود به رشته پزشکی در آلمان وجود دارد:

  • تحصیل در دوره کالج پزشکی M Course
  • قبولی در کنکور ایران در رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی و گذران تعداد مشخص واحد درسی

کالج پزشکی M Course یک دوره پیش‌دانشگاهی رشته‌های پزشکی و علوم طبیعی است. در این دوره دانشجویان باید دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی را به زبان آلمانی سپری کنند. در ادامه همین مقاله جزئیات بیشتری در مورد این دوره ارائه خواهد شد.

راه دیگر قبولی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی از طریق کنکور ایران است. دانشجویان رشته پزشکی با گذراندن تقریباً 40 واحد درسی می‌توانند بدون گذراندن دوره M Course مستقیم وارد دوره تحصیلی پزشکی شوند. افرادی که مدرک کارشناسی در رشته‌های پیراپزشکی داشته باشند نیز می‌توانند بدون گذراند دوره کالج پزشکی مستقیم وارد دوره تحصیلی شوند. این افراد باید مدرک زبان حداقل B2 یا DSH2 را ارائه دهند.

آزمون های پزشکی کشور آلمان

کالج پزشکی M Course چیست؟

دوره کالج پزشکی M Course دانش آموزان را برای ورود به دوره تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، زیست‌شناسی، داروسازی، تغذیه و غیره آماده می‌کند.

دانش آموزان برای ورود به این دوره باید مدرک زبان آلمانی B2 داشته باشند. در این دوره علاوه بر دروس تخصصی که به زبان آلمانی تدریس می‌شود واحدهای تخصصی زبان آلمانی نیز ارائه می‌شود.

در این دوره آموزشی دانش آموزان 28 واحد درسی در طول هفته را باید پاس کنند. هر واحد درسی شامل 45 دقیقه هست. جزئیات این دروس به شرح زیر است:

  • دروس زبان آلمانی 12 واحد
  • زیست‌شناسی 6 واحد
  • شیمی 6 واحد
  • ریاضی و فیزیک 4 واحد

در انتهای دوره کالج پزشکی از دانش آموزان آزمون گرفته می‌شود. این آزمون به‌صورت شفاهی و کتبی است. فیزیک، زبان آلمانی و زیست‌شناسی به‌صورت کتبی برگزار می‌شود اما درس شیمی امتحان شفاهی دارد. بعد از قبولی در این دوره افراد مجاز به شرکت در آزمون FSP که برای ورود دانشگاه‌های آلمان الزامی است می‌شوند.

زمان و مراحل تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان معمولاً 6 سال زمان می‌برد که با توجه به یک سال دوره کالج برای افرادی که با مدرک دیپلم ایران اقدام می‌کنند این زمان حداقل 7 سال طول خواهد کشید. تحصیل پزشکی در آلمان شامل سه مرحله اصلی است و افراد برای ورود به مراحل بالاتر باید در آزمون‌های پایانی هر دوره نمره قابل‌قبول کسب کنند. این سه مرحله شامل موارد زیر است:

  • دوره پیش بالینی Pre-Clinical Stage
  • دوره علوم بالینی Clinical Science Stage
  • سال بالینی نهایی Final Clinical Year

دانشجویان پزشکی آلمان در دو سال اول تحصیلی دوره پیش بالینی را می‌گذرانند. در این دوره دروس آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی را پاس می‌کنند. در انتهای این دوره دانشجویان با کسب نمره قبولی در آزمون‌های شفاهی و کتبی وارد دوره علوم بالینی می‌شوند.

در دوره علوم بالینی که سه سال زمان می‌برد دانشجویان مهارت عملی لازم را علاوه بر موارد تئوری فرامی‌گیرند. در این دوره دانشجو باید در سمینارها، کنفرانس‌ها و دوره‌های کارآموزی و آزمایشگاهی شرکت کند. در انتهای دوره برای ورود به مرحله بالینی نهایی باید در آزمون کتبی نمره قابل‌قبول کسب کنند.

آخرین مرحله برای دریافت مجوز کاری پزشکی سپری کردن دوره بالینی نهایی است. این دوره یک سال زمان می‌برد و دانشجو با کسب نمره قابل‌قبول در آزمون‌های شفاهی و کتبی صلاحیت لازم برای ورود به حرفه پزشکی را کسب می‌کند.

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در کشور آلمان در اکثر دانشگاه‌ها تقریباً رایگان است و فرد صرفاً هزینه‌ترمی حدود 500 یورو بابت خدمات دانشجویی پرداخت می‌کنند. این هزینه برای دانشگاه‌های دولتی در نظر گرفته‌شده است. دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌ای در حدود 20 هزار یورو برای تحصیل دریافت می‌کنند.

هزینه زندگی در کشور آلمان برای زندگی دانشجویی برای هرماه حدود 900 یورو است. هزینه سالانه زندگی در حدود 10 هزار یورو می‌شود و دانشجو برای دریافت ویزا باید مبلغ 10236 یورو به‌عنوان تمکن مالی در زمان ورود به آلمان همراه داشته باشد.

در کشور آلمان امکان کار دانشجویی نیز برای افراد فراهم است. در هفته امکان کار 20 ساعت در هفته به دانشجو داده می‌شود و بابت هر ساعت کار مبلغ 10 یورو دستمزد پرداخت می‌شود. درواقع دانشجو با داشتن کار دانشجویی بدون دریافت کمک مالی از خانواده می‌تواند در این کشور تحصیل وزندگی کند.

آزمون‌های ورودی رشته پزشکی آلمان

برای ورود به رشته پزشکی در آلمان با توجه به دانشگاه انتخابی فرد باید در آزمون‌های در نظر گرفته شرکت کنند. برخی از دانشگاه‌ها این آزمون‌ها را برای ورود الزامی و ضروری می‌دانند و برخی دیگر داشتن نمرات آزمون مزیت محسوب می‌شود. به‌صورت کلی این آزمون‌ها شامل موارد زیر است:

  • آزمون پایان دوره FSP یا Feststellungsprüfung
  • آزمون استعداد تحصیلی TMS یا Medizinertest
  • آزمون استعداد تحصیلی TestAS

آزمون FSP یا Feststellungsprüfung

همان‌طور که ذکر شد دانش آموزان برای معادل‌سازی مدرک دیپلم باید در دوره کالج پزشکی شرکت کنند. پس از اتمام این دوره و برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی برای سنجش صلاحیت علمی داوطلب قبولی آزمون FSP یا Feststellungsprüfung الزامی است. این آزمون برای دانش آموزان خارجی که دیپلم خارج از اتحادیه اروپا رادارند در نظر گرفته‌شده است.

آزمون FSP شامل دو بخش شفاهی و کتبی است. این آزمون برای اکثر گروه‌های تحصیلی در نظر گرفته‌شده که رشته‌های آزمونی برای رشته‌های پزشکی شامل دروس زیر است:

  • زبان آلمانی
  • زیست‌شناسی
  • فیزیک
  • شیمی

در موارد ذکرشده نمره زبان آلمانی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

داشتن سن بالای 18 سال در این آزمون الزامی است و افراد نهایتاً دو بار می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. نمره این آزمون از 1 تا 5 در نظر گرفته‌شده است که درواقع برخلاف اکثر نمرات آزمونی نمره 1 بالاتری ارزش و نمره 5 کمترین ارزش را داراست. برای ورود به رشته‌های پزشکی دانشجو باید نمره کمتر از 1.5 را کسب کند.

آزمون استعداد تحصیلی TMS یا Medizinertest

کسب نمره قابل‌قبول در آزمون TMS یا Medizinertest برای تحصیل رشته پزشکی در اکثر دانشگاه‌های برتر آلمان الزامی است. این آزمون سطح درک و تفسیر افراد از اطلاعات پیچیده در تصاویر، جدول‌ها و متون و علاوه بر آن قدرت حافظه و دقت و تخیل و قدرت تمرکز دانشجو را موردسنجش قرار می‌دهد. در این آزمون موارد زیر موردسنجش قرار می‌گیرد:

  • درک اولیه پزشکی و علمی
  • الگوی مطابقت
  • شکل‌ها مشکلات کمی و رسمی
  • آزمون حافظه
  • نمودار و جداول
  • درک مطلب

این آزمون در کشور آلمان در دو نوبت برگزار می‌شود و در ژانویه و جولای امکان ثبت‌نام فراهم است. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود. هزینه ثبت‌نام نیز 100 یورو هست.

سطح نمره این آزمون بین 70 تا 130 است و کسب نمره بالای 100 برای ورود به دانشگاه‌های برتر الزامی است. برای آمادگی در این آزمون مطالعه منابع زیر پیشنهاد می‌شود:

Test für medizinische Studiengänge I – Originalversion I des TMS“ (6. aktualisierte Auflage; ISBN 978-3801727772)„

Test für medizinische Studiengänge und Eignungstest für das Medizinstudium III – Originalversion III des TMS/EMS“; ISBN 978-3801729363

„Test für medizinische Studiengänge II – Originalversion II des TMS“ (6. aktualisierte Auflage; ISBN 978-3801727789) und

آزمون استعداد تحصیلی TestAS

آزمون TestAS برای سنجش استعداد تحصیلی در نظر گرفته‌شده است و به زبان آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود. این آزمون برای دانشگاه‌های آلمان اجباری نیست اما شانس افراد برای پذیرش در دانشگاه یا بورسیه تحصیلی را افزایش می‌دهد. درواقع این آزمون کمک می‌کند فرد سطح مهارتی و علمی خود را برای ورود به کشور آلمان در کشور مبدأ موردسنجش قرار دهد.

آزمون TestAS از سه بخش اصلی تشکیل‌شده است:

  • آزمون زبان
  • آزمون اصلی
  • آزمون‌های موضوعی

آزمون زبان برای سنجش سطح مهارت افراد است که سطح زبانی B1 برای کسب نمره قابل‌قبول الزامی است. این قسمت آزمون به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. مدت‌زمان پاسخگویی 30 دقیقه است.

 آزمون اصلی سطح فرد را درزمینه عمومی بررسی می‌کند. در این بخش حل مسائل کمی، استنتاج روابط، تکمیل الگوها و سری عددی ادامه‌دار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این مرحله به‌صورت کاغذی برگزار می‌شود و مدت‌زمان پاسخ‌دهی به این مرحله 110 دقیقه می‌باشد.

 بخش موضوعی نیز داوطلب باید برای تحصیل پزشکی در آلمان به سؤالاتی در مورد تجزیه‌وتحلیل روابط متقابل علمی و درک و تفسیر تصاویر پاسخ دهد. مدت پاسخگویی به سؤالات این مرحله 150 دقیقه است مشابه آزمون اصلی به‌صورت کاغذی است.

این آزمون‌ها در ایران نیز برگزار می‌شود و دانشگاه اصفهان، موسسه فرهنگی دیوان، اتاق بازرگانی صنایع آلمان و ایران ازجمله مراکز برگزار کنند دوره هستند.

هزینه ثبت‌نام در این آزمون 80 یورو است و نمره کمتر از 90 عملکرد ضعیف، بالاتر از 110 عملکرد خوب و بین این دو نمره عملکرد متوسط را نشان می‌دهد. اعتبار قبولی این آزمون نامحدود می‌باشد.

دانشگاه‌های مورد تائید آلمان برای تحصیل رشته پزشکی

دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University)

دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (Freiburg University)

دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University)

دانشگاه روت آخن (Rwth Aachen University)

دانشگاه توبینگن (Tübingen University)

دانشگاه مونستر (Münster University)

دانشگاه وورزبورگ (Würzburg University)

دانشگاه اتو فون گریک ماگدبورگ (Magdeburg University)

دانشگاه ویتن/هردکه (Witten/Herdecke University)

دانشگاه لوبک (Lübeck University)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما