تحصیل پزشکی در خارج

تحصیل پزشکی در امارات و دبی

کشور امارات علی‌الخصوص شهر دبی با توجه به جاذبه‌های بسیاری که دارد، برای افرادی که قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج را دارند همواره موردتوجه بوده است. امارات و دبی به دلیل نزدیکی به ایران، امکانات تحصیلی پیشرفته و به‌روز، امنیت بالا و اشتراکات فرهنگی زیادی که با ایران دارد یکی از گزینه‌های تحصیل پزشکی برای ایرانیان است. پزشکان در امارات و دبی شرایط کاری مساعدی دارند و با سطح درآمدی بالا می‌توانند کیفیت زندگی ایدئالی داشته باشند. لذا افرادی که دبی را برای تحصیل پزشکی انتخاب می‌کنند راحت‌تر به نسبت پزشکان خارجی وارد بازار کار خواهند شد. همچنین با توجه به سطح علمی مناسب دانشگاه‌های دبی امکان تحصیل در مقطع تخصص یا ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی یا آمریکای جنوبی راحت خواهد بود.

افراد باید برای تحصیل پزشکی در دبی از شرایط پذیرش آگاهی داشته باشند. حداقل نمره قابل‌قبول برای پذیرش در رشته پزشکی دبی، شرایط سنی، هزینه تحصیل و اعتبار دانشگاه‌های دبی، مدرک زبان، شرایط اقامت تحصیلی و شرایط پذیرش ازجمله مواردی است که باید مدنظر افرادی که این شهر را برای تحصیل انتخاب می‌کنند قرار گیرد.

لذا در این مقاله با معرفی دانشگاه‌های برتر امارات در رشته پزشکی شرایط پذیرش هر یک شرح داده می‌شود. همچنین هزینه تحصیل پزشکی در دبی و شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف بررسی خواهد شد. عزیزان در صورت داشتن هرگونه ابهام در مورد تحصیل پزشکی در امارات و دبی می‌توانند سؤالات خود را در قسمت نظرات بیان کنند تا توسط کارشناسان ما پاسخگویی شود.

تحصیل پزشکی در دبی و امارات

 

شرایط پذیرش در رشته پزشکی در امارات و دبی

متقاضیان پذیرش رشته پزشکی در دبی و امارات باید مراحل پذیرش که توسط دانشگاه‌ها تعریف‌شده را پشت سر بگذراند. به‌صورت کلی افراد باید شرایط زیر را برای پذیرش در دانشگاه داشته باشند:

  • داشتن دیپلم 12 ساله
  • معادل‌سازی دیپلم توسط وزارت آموزش پرورش امارات
  • معدل دیپلم بالای 17
  • مدرک زبان در سطح آیلتس 5.5
  • در صورت لزوم قبولی در آزمون ورودی دانشگاه یا آزمون EmSat

اکثر دانشگاه‌های امارات برای دانش‌آموزانی که در امارات تحصیل‌کرده باشند و دیپلم را در این کشور گرفته باشند دانش آموزان خارجی شرایط متفاوتی در نظر می‌گیرند. برای دانش آموزان فارغ‌التحصیل در امارات نمرات آزمون EmSat در دروس تخصصی در نظر گرفته‌شده است. دانش آموزان خارجی باید در آزمونی که توسط دانشگاه برگزار می‌شود نمره قابل‌قبول کسب کنند.

مراحل پذیرش رشته پزشکی در امارات و دبی

دانش آموزان بین‌المللی برای پذیرش رشته پزشکی دبی باید ابتدا در سایت دانشگاه هدف ثبت‌نام کنند و بخشی از هزینه رزرو صندلی تحصیل پزشکی را پرداخت کنند.

 درصورتی‌که تائید اولیه فرد باید خود را برای آزمون ورودی که شامل دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی آماده کنند.

در صورت قبولی در آزمون فوق دانشگاه‌ها داوطلبین باید خود را برای شرکت در مصاحبه اختصاصی دانشگاه آماده کنند.

برخی از دانشگاه‌ها بعد از مصاحبه از افراد آزمون می‌گیرند.

در صورت موفقیت در مصاحبه داوطلبان باید در مدت‌زمان مشخص‌شده توسط دانشگاه مدارک خواسته‌شده را به دانشگاه ارسال کنند و شهریه در نظر گرفته‌شده را نیز پرداخت کنند.

تحصیل پزشکی دبی

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در امارات و دبی

دبی با توجه به شرایط اقتصادی که دارد نسبتاً هزینه‌های بالایی برای زندگی و تحصیل دارد. هزینه‌های دانشجو از دو بخش عمده هزینه زندگی و هزینه دانشگاه تشکیل می‌شود.

شهریه دانشگاه‌های مختلف در امارات و دبی

در امارات متحده و دبی شهریه دانشگاه بر اساس واحدهای درسی انتخابی در سال متفاوت است که جزئیات شهریه سالانه در دانشگاه‌های دبی به شرح زیر است:

  • شهریه دانشگاه عجمان 120 هزار درهم
  • شهریه دانشگاه خلیفه 84 هزار درهم
  • شهریه دانشگاه شارجه 88 هزار در هم
  • شهریه دانشگاه محمد بن راشد 160 هزار درهم
  • دانشگاه رأس الخیمه 130 هزار درهم
  • دانشگاه پزشکی خلیج 147 هزار درهم

علاوه بر موارد فوق هزینه‌های جانبی برای تحصیل در دانشگاه‌های امارات و دبی دریافت می‌شود. این هزینه‌ها به شرح زیر است:

  • هزینه ثبت‌نام اولیه 500 درهم
  • هزینه پذیرش 2500 درهم
  • هزینه امتحانات ترمی 2000 درهم
  • هزینه کتابخانه و آزمایشگاه 1000 درهم
  • هزینه صدور ویزا 2000 درهم
  • هزینه تمدید ویزای سالانه 2000 درهم
  • هزینه بیمه سلامت سالانه 2300 درهم

حتما بخوانید: بهترین دانشگاه های دبی و امارات در رشته پزشکی


هزینه زندگی و خوابگاه در دبی

هزینه زندگی دانشجویی در امارات و دبی بسته به سبک زندگی دانشجو متغیر است. هزینه زندگی در امارات شامل هزینه خوابگاه و هزینه خوردوخوراک و هزینه تردد و ادوات درسی است. به‌صورت کلی هزینه زندگی دانشجو حدود 2500 تا 4000 درهم می‌باشد. درصورتی‌که دانشجو از خوابگاه دانشجویی به‌صورت اتاق‌های مشترک یا از امکانات غذایی سلف‌سرویس دانشگاه استفاده کند می‌تواند با هزینه کمتری دوره تحصیلی خود را سپری کند.

طول دوره تحصیل و برنامه آموزشی

طول دوره تحصیلی پزشکی در امارات و دبی 6 سال است. در این دوره دانشجویان رشته پزشکی باید سه مرحله اصلی که در نظام آموزشی درمانی کشور امارات و دبی تعریف‌شده را پشت سر بگذراند. این دوره‌ها به‌صورت کلی شامل موارد زیر است:

  • دوره پیش بالینی یا معادل انگلیسی
  • دوره بالینی یا معادل انگلیسی
  • دوره کارورزی یا معادل انگلیسی

دوره پیش بالینی

طول دوره پیش بالینی معمولاً 2 تا 2 و نیم  سال است و دانشجو در این دوره دروس پایه پزشکی را فرامی‌گیرد. این دروس شامل  آناتومی انسان ، زیست‌شناسی سلولی ، ژنتیک ، بیوشیمی ، میکروبیولوژی ، آسیب‌شناسی ، ایمونولوژی ، فارماکولوژی ، بهداشت عمومی ، فیزیک مرتبط با علوم پزشکی ، انفورماتیک و علوم انسانی است.

دوره بالینی

طول این دوره مانند دوره قبل 2 تا 2 و نیم سال است. این دوره نسبت به دوره قبل بیشتر به مباحث عملی می‌پردازد و دانشجویان مهارت‌های لازم در برخورد با بیماران واقعی را به دست می‌آورند. در این دوره دانشجویان سخنرانی‌های درسی شرکت کرده و ارائه اجلاس خواهند داشت. در این دوره دانشجویان واحد درسی نیز پاس می‌کنند که به‌عنوان‌مثال دروس علوم پزشکی اساسی، علوم بالینی، اخلاق حرفه‌ای، بیوشیمی، فارماکولوژی، آسیب شناسی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، اپیدمیولوژی و پزشکی جامعه ازجمله مواردی است که در این دوره ارائه می‌شود.

مرحله کارورزی

این مرحله کاربردی‌ترین مرحله تحصیل است. در این مرحله دانشجویان برای کسب آمادگی کافی برای کار حرفه‌ای در بخش‌های مختلف بیمارستان با بیماران در ارتباط خواهند بود. در سال اول این دوره یا سال پنجم تحصیل دانشجویان به همراه متخصصان بیشتر زمان تحصیل خود را در بخش‌ها می‌گذرانند. معمولاً در سال 5 دانشجویان بیشتر در بخش‌های جراحی عمومی، زنان و زایمان، کودکان مهارت کاری را به‌صورت عملی فرامی‌گیرند. در سال ششم هم بیشتر زمان کار عملی دانشجویان در بخش‌های جراحی پیشرفته، پزشکی اورژانس و مراقبت‌های ویژه سپری می‌کنند.

بعد از گذارند مراحل پیش بالینی، بالینی و کارآموزی دانشجویان موفق به دریافت مدرک دکترای پزشکی می‌شوند و می‌توانند در امارات متحده و دبی مشغول به کار شوند.


حتما بخوانید: کار پزشکان در دبی


آزمون‌های ورودی پزشکی امارات و دبی

داوطلبانی که تمایل به تحصیل پزشکی در دبی دارند باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند. در حال حاضر برای همه دانشگاه‌های امارات و دبی آزمون واحد برگزار نمی‌شود و بسته به دانشگاه انتخابی آزمون ورودی نیز متفاوت خواهد بود. به‌صورت کلی آزمون ورودی دانشگاه‌های دبی به شرح زیر است:

  • آزمون EmSAT
  • آزمون MCAT
  • آزمون‌های داخلی MMI
  • آزمون MCQ

جزئیات آزمون  EmSAT

آزمون EmSAT توسط سیستم آموزشی کشور امارات برگزار می‌شود و افراد اماراتی یا دانشجویان بین‌المللی برای ورود به برخی از دانشگاه‌ها باید در این آزمون که از بخش‌های آزمونی مختلف تشکیل‌شده است شرکت کنند. برای ورود به رشته پزشکی نمره  دروس زبان عربی در برخی از دانشگاه‌ها، نمره دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی دارای اهمیت می‌باشد. این آزمون زمان برگزاری ثابتی ندارد و افراد باید در ابتدا در سایت رسمی پیش ثبت‌نام انجام دهند و در صورت رسید به حدنصاب در بازه زمانی انتخابی آزمون برگزار می‌شود.

جزئیات آزمون MCAT

آزمون MCAT برای ورود به رشته پزشکی در کشور آمریکا، استرالیا و کانادا است که برخی از دانشگاه برای ورود نمره قبولی این آزمون را مدنظر قرار می‌دهند. داشتن لیسانس برای شرکت در این آزمون الزامی است. این آزمون توسط  aamc  یا انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا برگزار می‌شود. در این آزمون سرفصل‌های زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

  • مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیک
  • تحلیل انتقادی و مهارت‌های استدلال
  • مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های زنده
  • مبانی روانی، اجتماعی و زیستی رفتار

جزئیات آزمون‌های داخلی MMI

آزمون یا مصاحبه MMI (Multiple Mini Interviews) یکی دیگر از مراحلی است که برای ورود به رشته پزشکی در برخی از دانشگاه‌های دبی و امارات برگزار می‌شود. این مرحله ورود شامل مصاحبه شفاهی و کسب نمره قبولی در آزمون تخصصی است. این مصاحبه معمولاً 90 دقیقه زمان دارد. بعد از قبولی در این مرحله داوطلب باید در آزمون کتبی در مدت 90 دقیقه به تعداد 60 سؤال درزمینهٔ زیست‌شناسی، فیزیک، ریاضی و شیمی پاسخ دهد.


حتما بخوانید: همه چیز درباره تحصیل پزشکی در قطر  


جزئیات آزمون MCQ

آزمون MCQ یکی دیگر از مراحل سنجش دانش آموزان برای ورود به برخی از دانشگاه‌های امارات و دبی است. این آزمون از دو بخش تشکیل‌شده است

  • بخش اول شامل دروس اصلی و علوم پایه مانند زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک است.
  • بخش دوم شامل تفکر انتقادی، سیستم بهداشتی و تنوع فرهنگی، مهارت‌های غیر شناختی مانند صداقت، رویکرد اخلاقی و حرفه‌ای

این آزمون به نسبت سایر آزمون‌ها در دبی عمومیت کمتری دارد.

نوشته های مشابه

‫10 نظرها

  1. سلام وقت بخیر این هزینه دانشگاه راس الخیمه سالی هست یا ترمی بعد در حال حاظر این قیمته؟ این قیمت حال چه سالیه

  2. سلام وقتتون بخیر؛
    میخواستم بدونم آیا میشه با سن ۴۰ سال و با دیپلم کامپیوتر،رشته پزشکی رو در یکی‌از شهرهای عربستان خوند؟!
    راه‌حلی هست؟

    1. سلام وقت بخیر با رشته ریاضی یا تجربی با شرایط سنی کمتر از 25 سال در اولویت پذیرش هستند.

    1. سلام هزینه های زندگی زندگی را می توانید پوشش دهید اما شهریه دانشگاه بالاست.

  3. با سلام ایا دانشگاه های امارات مورد تایید کشور های دیگه هستند؟ مثل اروپا یا آمریکا

    1. سلام بله مورد تایید هستند اما برای گرفتن مجوز کاری باید در آزمون های مرتبط با حرفه شرکت کنید.

  4. سلام ، شرایط سنی پذیرش دندانپزشکی دانشگاه های امارات متحده عربی به چه صورته ؟
    و با داشتن معدل بالا در رشته تجربی و سن زیر ۲۸سال میتوان برای دندانپزشکی دانشگاه های امارات عربی اقدام کرد ؟
    لطفاً نمونه سوالات آزمون های ورودی رو هم در سایت تون بذارید
    ممنون 🙏

    1. سلام محدودیتی از نظر شرایط سنی در نظر گرفته نشده است اما سنین کمتر از 25سال اولویت بالاتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا